tisdag 17 november 2015

Två nya bolag till min portfölj

Den här veckan har börjat väldigt bra, igår gick börsen upp över 1% och idag är den upp 1,8%. Idag har börsen gått bra efter uppgångar i USA och Asien under natten. Det som hjälper börsen uppåt är att dollar har blivit starkare och det är positivt för många svenska bolag.

Bildresultat för telia
Idag har jag gjort 2 köp, det ena är Telia som jag skrev om igår. Det kom ny information idag som är positivt för Telia, det är om Turkcell som Telia äger 38% av. De gick ut med att de tittar på förvärv i närliggande marknader som Nordafrika och på Balkanhalvön. En av dem intressanta företagen de tittar på är FINTUR som är ett ägarbolag med mobiloperatörsverksamheter i Eurasia-området där Telia äger 58,55% av bolaget. Dem gick ut med att deras dataintäkter kommer utgöra större delen av total intäkter 2017 än beräknad, det ser jag väldigt positivt på. Nya förvärv kan göra så att Telia får större utdelningar från Turkcell framöver.

Det andra köpet är Bravida, det var en väldigt liten post jag köpte men jag köpte bolaget för jag tror på det på långsikt och bolaget kommer ha en bra utdelning. Mer information om bolaget finns i min analys. Jag har tänkt mig att fortsätta köpa in mig i bolaget under dem kommande månaderna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar