fredag 20 november 2015

Information om 2 av mina bolag



Under veckan så har det varit lugnt i min portfölj förutom köpen som är Bravida och Telia, jag skrev varför jag köpte dem här. Båda är fina utdelnigscase så jag ser framemot våren när dem ger utdelning

Bildresultat för mycronicIdag sålde Bure Equity som är storägare 7,8 miljoner aktier som är värt ungefär 500 miljoner kronor. De har inte sagt varför de har sålt men det är nationella samt internationella investerare som har köpt. Den fjärde AP-fonden har köpt en del av aktierna så de äger 5,4% av aktierna och det är bra att ha fonder för dem är väldigt stabila ägare. Bure har ungefär 30 miljoner kvar så dem äger fortfarande en stor del. Det är aldrig bra när storägare säljer men jag tror att Bure säljer för att Mycronic har gett en väldigt bra avkastning så dem vill ta hem en del av vinsten och diversifiera sig lite mer.


Idag gick gjorde Atlas Copco ett storförvärv idag när dem köpte ett Schweiziska vakuumverksamhet för 4,5 miljarder kronor. Dem hade 3,3 miljarder kronor i intäkter under 2014. Bolaget ingår i den nya satsningen på vakuumverksamhet som började när Atlas köpte ett bolaget inom den marknaden 2014. Med det här köpet så kommer det driva upp marginalen på 3-5 år eftersom det köpta bolaget har marginaler på runt 20%.
Bildresultat för medicin

Under helgen ska analysera ett hälsovårdsbolag eftersom jag saknar ett bolag inom den sektorn,.jag ska på en aktiespararutbildning under helgen som kommer ta upp mycket tid men jag ska försöka bli klar till söndag med analysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar