måndag 16 november 2015

Är Telia köpvärd?

Förra veckan var väldigt lugn för mig, jag gjorde inget stor köp eller försäljning. Jag sålde lite Handelsbanken för jag tror inte på bankerna och att de höga utdelningarna kan vara i fara, eftersom räntan är så låg så minskar deras intäkter och då måste de sänka utdelningarna.

Förra veckan kom det utdelningar från Marine Harvest som har kvartalsutdelning och där fick jag 1,4 NOK per aktie och jag fick utdelningar från mina amerikanska etf:ar. Med dem pengarna tänkte jag köpa lite Telia och börja köpa in mig i Bravida som jag gjorde en kort analys på förra veckan.

Bildresultat för telia
Jag börjar bli intresserad av Telia. Nu har den sjunkit under kursen när attacken kom och  då var den nere runt 42 kr, även då tyckte jag den var lågt värderad. Även fast det har varit en markant ökning av intresse för Euroasia tillgångar så sjunker kursen. Om det är många som vill köpa tillgångarna så kommer det dra upp priset och om försäljningen blir bra så kommer Telia öka sin kassa med väldigt mycket. Telia har 2 alternativ efter försäljningen, det är att köpa andra företag och fortsätta ha lika hög vinst och ha lika hög utdelning eller att ha en stor engångsutdelning. På de här nivåerna tycker jag Telia är intressant så jag kommer nog börja köpa in mig lite under de kommande veckorna, nu när direktavkastningen är över 7%.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar