söndag 8 november 2015

Analys Bravida

Bildresultat för bravida
Jag läste i aktiesparartidningen och såg ett intressant företag som jag tror kan passa min portfölj, det är Bravida. Bravida är en nordisk totalleverantör av tekniska installations- och servicetjänster inom el, vvs och ventilation för byggnader och anläggningar. De har runt 9000 arbetare utspridd på 140 kontor i Norden, de ligger på plats 15 som Sveriges bästa arbetsgivare. Bravida gjorde en börsintroduktion den 16e Oktober, det var Brain Capital som var ägare innan börsintroduktionen, den introducerades på 40 kr och nu kostar den runt 48 kr. 

Marknaden är 57% renovering, 28% nybyggnations samt 15% underhåll. Eftersom det är mycket service på vvs och det är långa kontrakt så har dem stabil intjäning. Målet är att uppnå 10% organisk tillväxt men jag tror det är lite ambitiöst så det är bättre att räkna med 7-8% eftersom det är bättre att vara försiktig. Med den höga organiska tillväxten plus många små förvärv så kommer det ge en hög tillväxt lång tid framöver. 

Kapitalbehovet för tjänstebolag som Bravida är, är små och det betyder att det kommer bli många förvärv eller hög utdelning, jag tror på höga utdelningar och några mindre förvärv. Den beräknade vinsten för i år är 2,5 kr per aktie så jag räknar med 1,37 kr per aktie i utdelning för i år som är bra för det blir 3% och nästa är räknar jag med att få 2,5 kr per aktie och då blir direktavkastningen 5,3% och det är väldigt bra och utdelningen kommer stiga varje år med lägst 5% tror jag. 


De är på en marknad som växer eftersom det behövs byggas mycket mer och de är en viktigt del av byggandet. Den stora risken är om det blir en nedgång på bostadsbyggande för det skulle slå mot deras omsättning mycket men eftersom de har service på vvs så kommer deras vinst var hyfsad även i dåliga perioder. Jag kommer köpa lite varje månad för att se vad som händer med aktien, jag vågar inte gå in stort i bolaget för att det var ett riskkapital bolag som ägde det innan och deras börsintroduktioner brukar inte gå smärtfritt. Bain Capital som äger 56% av bolaget har en så kallad lock-up period från 6 månader till 12 månader, dvs att de inte får sälja innan det. När den perioden försvinner så kommer antagligen de sälja mycket och då borde aktien gå ner, då borde man ha likvida pengar över så man kan köpa då. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar